• Samantha Klerx

Zuidereiland van Nieuw Zeeland: Picton, Kaikoura en Renwick

Ons avontuur op het Noordereiland van Nieuw Zeeland zit er helaas op. Gelukkig hebben we nog heel wat dagen te gaan op het andere deel van Nieuw Zeeland, het Zuidereiland. We pakken de ferry vanaf het Noordereiland naar het Zuidereiland, gaan dolfijnen spotten, op wijn-fiets-tour en maken een aardbeving mee!

Ferry

We boekte onze ferry overtocht tegelijk bij onze camper huur. We hoefden alleen nog maar een datum aan te geven en dan zou Spaceships alles regelen. Helaas was het paasweekend en was het niet meer mogelijk op onze gewenste datum te reizen. Dit zou pas 5 dagen later mogelijk zijn! Natuurlijk wilden we dit niet, aangezien onze planning dan in de soep zou lopen. Een alternatief was om de ferry overtocht via een andere ferry maatschappij te boeken. Interislander was het alternatief, wat uiteindelijk ook een duurder alternatief bleek. Toch besloten om het dan via Interislander te boeken en niet via Blue Bridge ferry. Soms zit het even tegen financieel gezien, maar gelukkig krijgen we nog wel wat terug van Spaceships.

De haven waar de Interislander ferry vertrekt, ligt dicht bij Wellington en is goed te bereiken. De velen bordjes met aanwijzingen maken het makkelijk. Eenmaal op de boot was er niet veel plaats om te zitten vanwege de paasdrukte. Toch een plekje gevonden en hop 3,5 uur later kwamen we aan op het Zuidereiland, in Picton. Reistabletten vergeten in te nemen, dus de tocht was niet zo fijn, maar we zijn er. Land in zicht!

Picton

Onze ferry bracht ons rond 20:00 uur aan land en we sliepen op 5 minuten rijden van de haven, ideaal. Aangezien het toch al donker was, was het fijn om niet zo ver te hoeven rijden. Een prima verblijfsplaats voor een nachtje bij Picton Campervan park voor ongeveer 40 dollar per nacht.

Kaikoura

Het is vandaag goede vrijdag en dan zijn bijna alle winkels, in ieder geval supermarkten, gesloten. We vertrekken vanaf Picton en naar Kaikoura om daar twee nachten op een camping te staan. De tocht van Picton naar Kaikoura was al prachtig, langs de zee waar we weer veel zeehonden hebben gespot en langs mooie bergen met besneeuwde toppen. Kaikoura zelf is een klein stadje waar het vooral draait om wat de zee te bieden heeft. Je kunt er met dolfijnen zwemmen, op walvis safari met boot of helikopter en surfen. Onze camping, Kaikoura Peketa Beach Holiday Park, net iets buiten het stadje, ligt naast de plaatselijke airport. Wat overigens helemaal niet vervelend was qua geluidsoverlast, juist leuk om de kleine vliegtuigjes over te zien vliegen. Voor twee nachten betaalden we, unpowered, 72 dollar.

Een plek met beach view was heel fijn, aangezien we dan uitzicht op het strand hadden en binnen 2 seconden op het strand stonden. Er was een grote kans om dolfijnen te spotten, dus heel de middag hebben we op het strand gezeten om ze te kunnen zien. Wat blijkt, de kans om ze hier te zien is vooral in de ochtend.

Lievelingsdieren spotten

De volgende dag vroeg uit de veren, aangezien ik niet de kans ging laten lopen om dolfijnen te zien. Na een tijdje te hebben gewacht en ik de moed al bijna op ging geven, zagen we ze! En echt zo veel. Wel een stukje van het strand vandaan, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik was zo gelukkig!

Even nog Kaikoura stad in geweest en een eindje door de bergen gereden, prachtig. ‘S avonds lekker kunnen barbecueën en Davey was als een kind zo blij dat hij een fikkie mocht stoken op het strand.

Aardbeving

Zo, hebben we dat ook eens meegemaakt. Ja, er was een aardbeving. 4,6 op de schaal van Richter. We lagen in onze camper en het voelde alsof iemand ene paar keer heel hard onze camper op en neer schudden. We sprongen allebei op om te zien wat er gebeurden en hadden niet direct in de gaten wat er was gebeurd. Even later kwamen we er dus achter dat het om een aardbeving ging. Toch wel wat spannend aangezien we naast het strand stonden. Kunnen we dat weer afvinken.

Renwick

Regen! Nee, we hebben regen! Natuurlijk kunnen we hier niets aan veranderen, maar toch niet leuk. We gaan namelijk naar Renwick toe om op de fiets langs verschillende wijngaarden te gaan en dan wijn te proeven. Nu zijn we als Nederlanders wel wat gewend qua fietsen in de regen, maar toch hadden we liever wat warmer weer en geen regen.

Renwick is in deze tijd van het jaar een slaperig stadje, waar eigenlijk niet zo vo veel te beleven valt. Helemaal niet nu wanneer de winkels dicht zijn in verband met Pasen. Dat gaf ons wel de kan om een middag en avond te relaxen en een Harry Potter marathon te houden in onze camper. Ook soms wel eens lekker, wanneer je iedere dag bezig bent en nu rustig aan moet doen.

Wijnproeven

De volgende dag regende het nog steeds trouwens, helaas. Maar dat mocht de pret niet drukken, vandaag gaan we wijnproeven! Deze Nederlandse bikkels stappen zelfs als het regent gewoon op de fiets. Voor 30 dollar per persoon boekten wij bij onze slaapplaats (Watsons Way) een fiets met helm voor de dag. Na een uitleg over waar we het beste naar toe konden fietsen en welke wijngaarden we het beste konden bezoeken, was het tijd om op de fiets te springen. Vol goede moed en met een regenjas aan, kon het wijn proef avontuur beginnen. In totaal bezochten we 4 wijngaarden en een bierbrouwerij. Dus je kunt je voorstellen dat na gemiddeld 5 wijntjes per keer proeven, ik genoeg alcohol binnen had gekregen voor een tijdje.

Het was echt een super leuke dag! Bij elke wijngaard namen ze de tijd om je wat over de geschiedenis te vertellen, kon je gemiddeld 5 wijntjes proeven voor ongeveer 5 dollar per persoon. Wanneer je een fles wijn kocht, werden die kosten van het proeven kwijt gescholden. Dus bij twee van deze wijngaarden kochten wij een flesje wijn, heerlijk. En zelfs Davey vond het lekker, dat zegt veel. Tussendoor op de fiets en weer naar de volgende wijngaard. We bezochten de volgende wijngaarden: Bladen, Framingham, Wairau River en Giesen. Bij die laatste aten we een heerlijke lunch. Moa Brewing Company stond als laatste op ons lijstje. Geen wijn dus maar bier. Om eerlijk te zijn was het even wennen om na al die heerlijke wijntjes, IPA bier weg te drinken.

Watsons Way lodge

Nog even over onze verblijfsplaats, deze raden we niet aan eigenlijk. We voelde ons nogal bekeken en dus niet op ons gemak. Qua locatie top hoor, maar qua eigenaar iets minder top. De kosten? 36 dollar per nacht voor twee personen.

Onze eerste nachten op het Zuidereiland waren top! Op naar nog een paar weken rondrijden, genieten van alle uitzichten en avonturen die op ons pad komen. We genieten nog even verder hier dus.

0 keer bekeken

CONTACT?

Vul een contactformulier in of chat met ons via het chatwolkje rechts onderin.