• Angela Frings

Solo, de voormalige sultanstad

Bijgewerkt: 20 apr 2019

Ergens in de loop van de middag kwamen we aan in Solo, ook wel Surakarta genaamd. We hadden voor twee nachten een kamer geboekt in het Kusuma Sahid Palace Hotel. Heb je het over vergane glorie, dan heb je het precies over dit hotel, maar wat vond ik het tegelijkertijd ook mega tof. Het hotel is een voormalig paleis, en die statigheid straalt het nog steeds uit. Ik kan heel goed snappen dat dit vroeger echt een waanzinnige locatie moet zijn geweest. Onze kamer grensde aan het zwembad op de binnenplaats van het hotel, welke volgens mij ook al in geen jaren meer was gebruikt. Toch vond ik het hele sfeertje echt fantastisch.

Omdat we redelijk bijtijds in Solo waren aangekomen zijn we na het inchecken meteen nog de stad ingegaan. Als eerst gingen we naar het Hadiningrat Palace, oftewel Kraton Surakarta. Dezelfde lijn als in het hotel werd hier eigenlijk wel doorgetrokken, vergane glorie. Toch blijft het mooi en interessant, maar je ziet wel goed dat er qua onderhoud niet bijster veel aan is gedaan. Ook is deze kraton een stuk kleiner dan de kraton in Yogyakarta, maar dat valt te wijten aan een brand die vroeger meer dan de helft van de kraton heeft verwoest. De familie van de sultan van Solo woont nog steeds in een gedeelte van de kraton.

Het Sasono Sewoko Museum in de kraton laat veel overblijfselen van de vroegere sultans zien.

Eenmaal uit de kraton hebben we door de straten van Solo rondgelopen. We waren neergestreken in het restaurant van het Roemahkoe Heritage Hotel voor een hapje in een prachtige oud-Javaanse setting. Dit mooie historische hotel inclusief restaurant staan dan ook niet voor niets in de Lonely Planet vermeldt als top choice.

We hadden gehoord van de street-food market Galabo en wilden daar uiteraard ook een kijkje nemen, aangezien je er heerlijk lokaal schijnt te kunnen eten. Helaas voor ons was er bij aankomst geen kraampje of iets te bekennen. Mocht je wél het geluk hebben daar tussen de kraampjes door te lopen, dan schijnen de specialiteiten nasi gudeg, nasi liwet en timlo solo must-try’s te zijn.

Na een middag in Solo te hebben rondgestruind moesten we eigenlijk wel bekennen dat we de stad wat mat vonden. Veel plekken waren uitgestorven en er leek niet zoveel te beleven. Maar misschien waren wij op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Eenmaal terug in het hotel hebben we onze verdere route nog eens bekeken en hebben we besloten onze tweede nacht hier te annuleren. De staff van het hotel was ontzettend vriendelijk en behulpzaam, en met hun hulp hebben we zelfs nog kunnen regelen dat de taxichauffeur die ons hierheen had gebracht ons morgen ook weer naar onze volgende bestemming, Malang, zou brengen. Hij had dus niet voor niets zijn nummer achtergelaten.

’s Avonds bij het avondeten en de volgende morgen bij het ontbijt stond er het meest uitgebreide buffet klaar, alleen waren wij de enigen die er zaten.

Kort samengevat voelden we ons dus wel een beetje solo in Solo, maar ik zou de stad nou ook weer niet per se willen afraden.

Terima kasih Surakarta!

0 keer bekeken

CONTACT?

Vul een contactformulier in of chat met ons via het chatwolkje rechts onderin.