• Samantha Klerx

Rondreis op het Noordereiland van Nieuw Zeeland

We hebben inmiddels Auckland achter ons gelaten en ons ‘(t)huis’ voor de komende maand opgehaald. Onze droom roadtrip kan beginnen!

Spaceships

We boekten onze camper bij Spaceships en kozen voor de goedkoopste optie; de rocket. Deze knaloranje campervan gaat ons hopelijk op veel mooie plekken brengen. Davey zal voornamelijk gaan rijden, en ik zal voornamelijk voor de entertainment zorgen. Plus ze rijden hier aan de linkerkant van de weg, dus ik vind het allemaal prima zo. Dan kan ik mooi af en toe doen waar ik heel goed in ben; in slaap vallen in de auto. Mocht iemand hier een geweldige tip voor hebben, dat dit minder vaak voor komt, let me know. Ik mis namelijk soms wat mooie vergezichten omdat ik weer eens even met de oogjes dicht lig. De camper is klein, maar fijn. ’s Avonds toveren we hem om in een slaapplek voor ons twee, knus tegen elkaar aan. Hij heeft trouwens een naam: Mr. Potato head.

Rotorua

Na een korte tank stop en boodschappen stop, rijden we richting Rotorua. Op ongeveer 20 minuten rijden vanaf het centrum van Rotorua ligt het Tikitapu meer. In 1,5 uur tijd kun je rondom dit meer wandelen en genieten van het uitzicht. Fijn om even onze benen te strekken na ongeveer 3,5 uur in de auto te hebben gezeten.

Cosy Cottage Thermal Holiday Park

Daarna doorgereden naar onze camping. Onze eerste nacht in onze camper, yay! Zo yay was het niet want het was erg koud. Hadden we even ons niet op voorbereid, dus de eerste kans die we hadden kochten we wat fleece dekens en een kruik.

Dit gebied staat bekend om zijn warmwater bronnen door de vele geisers. Op de camping was ook een warm water bron, heerlijk! Het stinkt wel enorm naar zwavel, dus goed douchen daarna. In Rotorua kun je veel van deze geisers bezoeken, veelal niet gratis. Dus het is dan zeker aan te raden om een camping te zoeken waar je gratis kunt genieten van deze warmwater bronnen.

Zwemmen in Kerosene Creek

Langs de weg volgden we een grindpad naar een warmwater bron. Na een korte wandeling besloten we om toch het water in te gaan en te genieten van dit natuurlijke warme water. Bikini aan en hup even chillen. Waarom betalen voor een bezoek aan een warmwater bron wanneer je hier gratis in kunt?

Lake Taupo

Uiteindelijk rijden we richting Lake Taupo en strekken we hier even onze benen. Via de weg met uitzicht op het meer, vervolgen we onze route.

Tongariro Holiday Park/ Base Camp

Op enorm veel plaatsen in Nieuw Zeeland kun je terecht bij een I site, deze visitor centers kunnen je helpen met het boeken van excursies en accommodaties. Zij boekten voor ons dan ook de camping voor de komende nachten en de shuttle bus voor onze tocht. Ideaal, aangezien ze hier geen fee voor rekenen. Onze camping voor de twee komende nachten ligt op een goede locatie om de Alpine Crossing te gaan doen. Goede douches en heel schoon alles.

Tongariro Alpine Crossing

Een enorm koude nacht achter de rug, het heeft zelfs gevroren! Maar dat mag de pret niet drukken, want vandaag staat er echt iets te geks op het programma. Om half 6 werden we door een busje opgehaald en naar de start van de Tongariro Alpine Crossing gebracht. Een hike van 6 tot 8 uur, met de prachtigste uitzichten ooit! Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze wel eens, nou ik denk dat wij ons iets te goed voor hadden bereid. Een overlevingspakket voor een hele week namen we mee, want je zou het toch eens nodig kunnen hebben onderweg. Uiteindelijk natuurlijk niet alles nodig gehad, maar dat kwam ook wel door het bijzonder prachtige weer dat we hadden. Doordat het zo koud was ‘s nachts, was het heel helder de volgende dag.

Deze hike brengt je langs uitzichten waar je alleen maar over kunt dromen. En voor de Lord of the Rings fans onder ons, je hebt uitzicht op Mount Doom(Mount Ngarahoe). Het is een vrij heftige klim naar boven en vooral de laatste twee uur is het heftig. Je loopt dan vrijwel alleen maar naar beneden, wat eigenlijk gewoon mind fuck is. Maar zoals wij het beschreven, de gehele tocht was ‘beautiful pain’. Het was zo indrukwekkend en prachtig, maar wel heel zwaar. Toch liepen we, met best een aantal keer te hebben gestopt, in 6,5 uur naar het eindpunt.

Super trots en wat was het geweldig.

Forgotten Highway

Via de Forgotten Highway rijden we verder. En de reis is al mooi op zich. Mocht je in de buurt zijn, reis dan via deze weg. Het voelt alsof je door Lord of the Rings landschap aan het rijden bent. En of je Frodo en Sam ieder moment tegen kunt komen.

Whanganui

Via New Plymouth richting Whanganui rondom Mount Taranaki gereden. Je hebt bijna de gehele route uitzicht op Mount Taranaki, een eenzame berg vlak bij de kust. Uiteindelijk was het laatste deel richting onze slaapplaats voor een nacht nog lang en wat saai, maar we hebben wel veel km gereden. We verbleven in Whanganui bij Whanganui Seaside Holiday Park en zijn hier echt alleen op doorreis. Hier valt ook niet echt veel te beleven.

Upperhutt

Aangezien onze ferry naar het Zuidereiland pas later vertrekt morgen, dan we hadden verwacht, hadden we iets meer tijd nog over. Wat zijn zulke dagen stiekem toch wel fijn, aangezien je dan zonder verwachtingen de weg op gaat. En wat was vandaag een geluksdag! We sliepen trouwens bij Wellington’s Kiwi Holiday Park.

Putangirua Pinnacles

We reden richting de kust, parkeerden onze auto en wandelden richting de pinnacles. Een wandeling waarbij we uiteindelijk een paar keer over wat stroompjes moesten springen, een avontuur dus. De wandeling naar de pinnacles was al prachtig. De Pinnacles zijn geslepen door water en zijn bijzonder om te zien. Check hieronder vooral de foto’s om te zien wat we bedoelen.

Zeehonden bij Cape Paliser

Jongens, ik heb gehuild. Tranen van geluk dan wel hoor, ben maar niet bang. We hebben namelijk echt zo veel zeehonden gezien, te veel om te tellen. En dat terwijl we eigenlijk dit hier op dit moment niet hadden verwacht. We gingen op zoek naar de vuurtoren, die vonden we, maar we vonden dus ook honderden zeehonden. Hele kuddes bij elkaar, kleintjes die in het water speelden en grotere die lekker aan het chillen waren aan de kust.

Na dit zeehonden avontuur reden we door naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Dit is onze laatste stop op het Noordereiland.

Capital Gateway Motor Inn

Uiteindelijk was onze overnachting hier niet echt een camping te noemen. Ons plekje was uiteindelijk een parkeerplaats bij het motel, maar verder was het helemaal prima. We hebben even een biertje gedronken in de bar en op ons gemak gekookt.

Wellington

De volgende dag zou onze boot om 5 uur in de middag vertrekken en hadden we de hele dag om Wellington te bezoeken. Onze auto mochten we laten staan bij de camping en met de bus vertrokken we naar Wellington. In 20 minuten stonden we in het centrum.

Mount Victoria Lookout

Eerst een koffie to go bij Tomboy en toen zijn we begonnen aan de klim naar het uitzichtpunt. Eenmaal boven bleek dat je er ook gewoon met de auto en bus kon komen, maar deze bikkels hebben gewoon de klim gedaan hoor! Een prachtig uitzicht over de stad na een half uurtje lopen, dat was het zeker waard.

Daarna op ons gemak de stad verkend, wat gegeten en een biertje gedronken. Wellington is echt een chille stad, waar wij ons direct thuis voelde ook al waren we er

maar een paar uurtjes.

Dag Noordereiland, we vonden je te gek!

0 keer bekeken

CONTACT?

Vul een contactformulier in of chat met ons via het chatwolkje rechts onderin.