• Angela Frings

Indonesië deel II, kleurrijk en spiritueel Bali

Bijgewerkt: 20 apr 2019

Toen wij besloten naar Bali te gaan was het eiland nog net niet zo mega populair als dat het inmiddels is. Natuurlijk was het al wel een bekende bestemming, maar tegenwoordig gaat echt iedereen die kant op en staan de Instagram feeds vol met foto’s poserend tussen de Balinese rijst terrassen en stranden. Een ontkomen aan het massatoerisme is er dus niet, maar dat betekend natuurlijk niet dat je niet meer die kant op moet, integendeel!

In één uur hadden we de oversteek gemaakt van Java naar Bali en stonden we in de haven van Gilimanuk. Wel waren we in plaats van één, nu twee uur verder, aangezien er tussen beide eilanden een uur tijdsverschil is. Eenmaal van de boot af was het zoeken naar een gezicht die we alleen maar van een foto hadden gezien. We hadden een taxichauffeur aangeraden gekregen met wie wij van tevoren al contact hadden gelegd, en hij zou ons hier verwelkomen op ‘zijn’ Bali. Wat zoekwerk en een zeer vriendelijke begroeting van Putu, onze taxichauffeur, later zaten we dan in de auto onderweg naar onze eerste stop op Bali, het culturele hart Ubud.

Wij waren ingesteld op een redelijk kort en snel ritje, aangezien Google Maps ons van tevoren had aangegeven dat het een rit van zo’n driekwartier zou zijn. Dan zouden we lekker aan het begin van de avond aankomen en konden we nog op ons gemak in het centrum opzoek gaan naar wat te eten. Helaas was de uitkomst van Google Maps niet helemaal accuraat.. Als je als enige op de weg zou rijden zou het wel moeten kunnen, maar met al het gebruikelijke verkeer dat er rijdt, waardoor je gemiddeld maar zo’n dertig kilometer per uur kan rijden, duurt het al gauw vier uur. Dit is de weg die iedereen verder het eiland in neemt, inclusief al het vrachtverkeer, en aangezien je de langzaam klimmende vrachtwagens die de heuvels op gaan niet kan inhalen op deze eenbaansweg, doe je er dus zo lang over. Gelukkig hadden we nog een rol Oreo’s bij ons wat dan maar diende als avondeten.. Het was pas na tien uur ’s avonds voordat we aankwamen in Ubud.

Ubud wordt door velen als uitvalsbasis gekozen om vanuit hier de rest van het eiland te bezoeken. Op zich best begrijpelijk, aangezien het redelijk in het midden van Bali ligt en je vanuit hier alle kanten op kan. Daarnaast heeft Ubud (toeristen) ook veel te bieden. Je hebt er prachtige natuur, je kan er door de rijstvelden fietsen, er wordt veel georganiseerd zoals kookcursussen, yoga retreats, en allerlei excursies in en om Ubud, en je vindt er mega veel accommodaties in alle soorten en maten. Wij houden ervan om van plek naar plek te reizen, maar mocht je Bali vanuit een vaste stek willen ontdekken dan zou dit de ideale locatie zijn.

Om te lezen wat wij allemaal in en om deze veelzijdige plek hebben gedaan, ga dan naar mijn blog over Ubud.

Vanuit Ubud bracht Putu ons in ongeveer één uur naar Padangbai in het oosten van het eiland. Onderweg stopten we bij Pura Goa Lawah, oftewel de Bat Cave Temple. Zoals de naam al suggereert is er op het tempelcomplex een grot die vol zit met vleermuizen. Het is een hele oude en ook een belangrijke tempel voor de Balinezen. De tempel ligt ook nog eens pal aan de oceaan.

Eenmaal aangekomen in Padangbai checkten we in bij het OK Divers Resort, welke net pas een paar maanden open was. Het was echt een prima hotelletje, met onze in beachy stijl kamer grenzend aan het zwembad dat was gevuld met zeewater. We zouden hier één nachtje blijven om vervolgens de volgende ochtend de boot te pakken naar de Gili eilanden. De meeste mensen komen dan ook naar Padangbai om vanuit hier de oversteek te maken naar Lombok en de Gili’s, maar het is tevens ook een duik- en snorkelspot. Er hangt een echte backpackers vibe in dit mini kustdorpje, maar heel veel meer dan relaxen (als je hier niet komt duiken of snorkelen) is hier niet te doen. Omdat wij dus de volgende dag de oversteek zouden maken naar de Gili’s en je daar niet overal kunt pinnen, werden we aangeraden dat hier te doen. Nou zou ik eigenlijk iedereen willen aanraden dit al te doen vóórdat je naar Padangbai komt. Er was op dat moment namelijk maar één pinautomaat en die lag best wel op een eindje wandelen van het kuststraatje waar in principe alles zit. Nou was het ons dus wel nog gelukt, maar voor de zekerheid kan je dit misschien toch maar gewoon alvast hebben gedaan voordat je hier komt.

Na een prima nachtje stonden we de volgende ochtend met een hele hoop andere toeristen, maar ook locals, op de pier te wachten op de boot. Tickets voor de oversteek hadden we ter plekke de dag ervoor geregeld. Neem het hier niet zo nauw met de tijd, want onze boot kwam pas ruim een uur later aan en eer dat we klaar waren voor vertrek was er weer een half uur voorbij. Als je hier al rekening mee houdt dan kan het alleen maar meevallen. We hadden echt een heerlijk rustig tripje, waar ik een plekje bovenin op het dek had weten te bemachtigen en ik daar lekker in de zon heb kunnen liggen. Voor we het wisten waren de twee uur varen voorbij en waren we al bij de Gili’s.

De Gili’s bestaan uit drie eilanden: Gili Trawagan, welke bekend staat als het party eiland en tevens ook de grootste van de drie, Gili Meno, het kleinste en meest rustige eiland, en Gili Air, met het meeste local life, de mooiste stranden en een beetje het beste van beide andere eilanden. En naar die laatste gingen wij. Op de heenweg stopte de boot eerst bij Gili T om iedereen af te zetten die daar moest zijn, en ik overdrijf niet als ik zeg dat echt 98% van de boot er daar af ging. Wat waren wij blij dat we daar niet ook zaten. Met een handje vol mensen gingen wij een paar minuten later aan wal op Gili Air.

Om meer te lezen over ons verblijf op dit idyllische eilandje, lees dan mijn blog over Gili Air.

Na een lekkere anderhalve dag op Gili Air namen we de boot weer terug naar Padangbai, en weer met een behoorlijke vertraging. Helaas was de tocht dit keer allesbehalve heerlijk en rustig. De zee was enorm wild en als zelfs de bemanning lichtelijk in paniek raakt, dan weet je dat het menens is. Gelukkig zijn we allemaal veilig aan de overkant gekomen, maar niet zonder dat de helft van de boot zeeziek was en verschillende mensen echt wel kleine doodsangsten zullen hebben uitgestaan. Dit soort overtochten zijn niet ongebruikelijk op dit stukje zee, dus als je je boottocht regelt van en naar de Gili’s zorg er dan voor dat je een betrouwbare organisatie kiest en kies ook voor een fast boat in plaats van de goedkopere maar minder veilige slow boat. Wij hebben gevaren met Wahana Gili Ocean en wij vonden het een prima organisatie. Er staan behoorlijk wat slechte recensies over hen online, maar ik kan me daar niet helemaal in vinden en zou ze dan ook gewoon willen aanraden. Toen we weer met beide benen op de vaste grond van Bali stonden waren we in ieder geval blij het vriendelijke gezicht van Putu weer te zien, die ons al stond op te wachten.

Na zo’n anderhalf uur rijden kwamen we aan bij ons hotel in Nusa Dua, onze laatste stop op Bali. In Nusa Dua valt eigenlijk niet echt iets te beleven en je zal er alleen komen als je hotel daar zit. Wel is het een prima uitvalsbasis om vanuit hier het zuiden van Bali te verkennen. Dat hebben we dan ook in onze laatste dagen op het eiland gedaan. Het zuiden kent veel plekken waar grote hoeveelheden toeristen komen en ook verblijven, maar toch is er daarnaast ook nog voldoende moois te zien.

Welke plekken wij allemaal hebben bezocht in dit laatste deel van onze reis, lees je in mijn blog over Zuid-Bali.

Toeristisch of niet, Bali blijft prachtig. Ik snap dan ook heel goed dat iedereen hier nu massaal naar toe trekt. De natuur is er groener dan groen. De cultuur en het geloof zijn zo mooi; het uiterlijke stukje maar ook zeker hoe het wordt gepraktiseerd. Je kan hier makkelijk een maand vertoeven en dan nog zal je niet weg willen. Wel zou ik plekken als Kuta, Seminyak en Denpasar lekker vermijden en op zoek te gaan naar het echte authentieke Bali.

Als je dat eenmaal hebt gevonden, denk ik dat het moeilijk is om niet verliefd te worden op het eiland.

Mocht je binnenkort naar Bali gaan en interesse hebben in een vriendelijke, betrouwbare en ervaren taxichauffeur, laat dan een berichtje achter op de blog en dan kan ik je in contact brengen met Putu.

Terima kasih Bali!

0 keer bekeken

CONTACT?

Vul een contactformulier in of chat met ons via het chatwolkje rechts onderin.