• Samantha Klerx

Girls trip naar Frankrijk - part 1

Samen met vriendinnen ging Samantha een paar dagen naar de streek de Elzas in Frankrijk. Om te vieren dat ze 30 jaar oud zijn geworden en om heerlijke wijntjes te proeven in deze wijnstreek in Frankrijk. In deze blog delen we graag onze avonturen in Luxemburg stad en Nancy.

Vervoer

We besloten om met de auto te gaan. Erg vroeg in de ochtend vertrokken we richting het zuiden met een tussenstop in Luxemburg stad in Luxemburg. We besloten er te wandelen en er te lunchen. Lees vooral onze blog over Luxemburg toen we er een andere keer al waren. Vanaf Den Bosch is het ongeveer 3,5 uur rijden naar Luxemburg stad. `Heerlijke ochtend en een perfecte tussenstop onderweg naar het zuiden.

Wat ik vooral echt tof vind aan Luxemburg stad is het hoogteverschil. Je kunt vanaf het uitzichtpunt zo een deel van de stad van bovenaf bewonderen. Even later wandel je zo naar het lager gelegen gedeelte. Fijne sfeer ook hier!

Na een korte stop van een paar uur, was het tijd om weer in de auto te springen. Op naar deel twee van onze reis.

Nancy

Onze eerste stop in Frankrijk was in de stad Nancy waar we via airbnb in een appartementje verbleven, op korte loopafstand van het centrum. Vanaf Luxemburg stad was het nog ongeveer 1 uur en 45 minuten rijden naar Nancy. Zonder al te veel grote verwachtingen gingen we de stad in en oh, wat is Nancy toch een fijne stad!

Vanaf onze airbnb liepen we in een paar minuten tijd naar het centrum van de stad. Zo kom je o.a. ook Porte de la Craffe tegen. We liepen door een schattige winkelstraat, waar een dag later ook een antiekmarkt was, en zo richting het reuzenrad naast het plein Place Stanislas.

Er was veel geluid en op een gegeven moment ook enorm veel rook. Onze ogen waren wat geïrriteerd en wat bleek, er was een protest gaande. De politie wilden waarschijnlijk de menigte met traangas uit elkaar drijven. Dus het gehele plein stond ineens vol met rook. We zijn snel richting het park gelopen en even later werd het weer rustig in de stad

Met een omweg door het park de la Pépinière liepen we weer richting het centrum waar je ook de kathedraal van Nancy ziet.

Rondom het Place Stanislas zijn veel restaurants en barretjes te vinden. Toch moet ik altijd even wennen aan het feit dat restaurants vaak wat later open gaan. En wij Hollanders hebben toch rond 17:30 honger. We dronken enorm lekkere rosé(je kunt deze ook in Nederland bestellen. Hij heet Greg & Juju.) en wandelden daarna nog wat rond in de stad.

We ploften uiteindelijk bij een pop up bar neer en dronken daar ook rosé en aten een klein hapje. Daarna kozen we voor een van de vele restaurants die de stad rijk is en na het eten liepen we moe maar voldaan terug naar onze airbnb.

Nancy, France

De volgende ochtend scoorden we een ontbijtje bij een lokale bakkerij en aten dit op in het park de la Pépinière. Een enorm park met vele mogelijkheden. Natuurijk ging ik voor een croissant als ontbijt.

Mocht je wat meer tijd hebben in Nancy, ga dan zeker op onderzoek uit waarom de stad bekend is om zijn art nouveau bij Villa Majorelle, bezoek het Museum van de École de Nancy of neem een kijkje in de Kathedraal van Nancy.

Onze reis gaat verder en voordat we naar onze tweede accommodatie reden, zijn we gaan wandelen bij Lac Blanc.

De wandeling die wij kozen duurden ongeveer twee uur in totaal. Het was best wel een klim naar boven. Niet qua afstand, maar het was wel wat klimmen over rotsen heen. Het uitzicht was echt de moeite waard. Eenmaal boven, zagen we een hele donkere grote boze wolk zo over het meer trekken, recht op ons ons af. We hebben nog geprobeerd te schuilen onder een boom en even later(kletsnat) zijn we naar beneden geklommen over natte rotsen.

Lac Blanc, France

Zoals ik al zei, het uitzicht was echt fantastisch en ga hier zeker eens wandelen. Je kunt verder ook gewoon wel vanaf de parkeerplaats het meer bewonderen, maar van bovenaf maakt het toch nog wel bijzonder.

Deze eerste dagen waren enorm fijn. Mocht je een keer in de buurt zijn, stop dan zeker in de stad Nancy. Oprecht echt een leuke stad met genoeg te zien en te doen, een goede sfeer en veel restaurants.