• Samantha Klerx

Dagtrip naar Bethlehem, Jeruzalem en de Dode zee

Bijgewerkt: sep 23

Als onderdeel van onze reis naar Tel Aviv hebben we een te gekke dagtrip gemaakt. Waarheen? Naar Bethlehem, Jeruzalem en de Dode zee! Een drukke dag met veel stops, maar wat een ervaring was dit ook weer.

We verbleven een aantal dagen in het vrijgevochten Tel Aviv. Om toch wat meer van het land te zien, besloten we een dagtrip te maken. Er zijn enorm veel mogelijkheden als het gaat om het kiezen van de juiste dagtrip voor jou. Wij wilden het liefst zo veel mogelijk zien in een korte tijd, aangezien we maar een dag de tijd hadden.

Voor ongeveer 50.00 euro per persoon boekten we via Viator.com onze dagtrip naar Bethlehem, Jeruzalem en de Dode zee. We werden om 6.15 opgehaald bij een vooraf afgesproken locatie(een hotel in de stad) en met een klein gezelschap vertrokken we per busje naar onze eerste stop: Bethlehem.

Bethlehem

Bethlehem is gelegen in Palestina, dus we moesten de grens over. Uiteindelijk viel dit allemaal mee en hoefden we niet te stoppen. Wellicht omdat we toeristen waren? Onze eerste stop in Bethlehem was de muur(Israëlische Westoeverbarrière). Deze 10 meter hoge betonnen muur scheidt Israël van Palestina en andersom. Wij vonden het best wel heftig om dit zo, anno 2019 nog te aanschouwen. We hebben langs een deel van de muur gewandeld, waar veel graffiti van Banksy te vinden is. Hier kun je ook het Banksy hotel vinden.

Na een korte stop bij een winkeltje, vervolgden we onze weg naar de Geboortekerk.

De geboorteplaats van Jezus Christus is voor vele geloven een enorm belangrijke plek. We bezochten dan ook deze heilige plek, waar een gebedshuis is gebouwd en waar vele gelovigen bidden, de ene aan de ene kan van dit gebedshuis en het andere geloof weer aan de andere kant. Een bijzonder gezicht! Het was zondag, dus het was nogal druk. Het was dus ook niet mogelijk om de 'grot' in te gaan waar de precieze geboorteplaats is. Onze gids had het wat verkeerd ingeschat, dus dat was jammer. We hebben nog even in Bethlehem rondgelopen en toen was het tijd om naar Jeruzalem te vertrekken.

Jeruzalem

Na een korte rit met ons busje, kwamen we aan in Jeruzalem. We werden al opgewacht door onze geweldige gids. Deze gids wist alles van de geschiedenis, vertelde op een toffe manier zodat we onze aandacht er bij hielden en je kon hem alles vragen. Een bijzondere man op een bijzondere plek. We zijn direct de oude stad in gegaan en dit was echt bijzonder. In de oude stad van Jeruzalem wonen Christenen, Joden en Moslims samen. Je waant je in een mengelmoes van verschillende culturen en loopt zo door de verschillende wijken heen.

We aten pitabroodjes met kip shoarma of falafel en hadden op deze manier ook een mooi uitzicht over de stad. De oude binnenstad is niet mega groot en prima te voet te bezoeken.

Onze gids nam ons mee naar de heilige grafkerk, waar Jezus Christus is gekruisigd, begraven en opgestaan is. Een enorm heilige plek voor gelovigen Christenen. De kerk adement dan ook geloof en er was een rij van een paar uur wachten om de graftombe van Jezus te bezoeken. Hier hadden wij geen tijd voor, maar de kerk is zeker een bezoek waard voor de architectuur en de kunst.

Door kleine steegjes liepen we verder richting de klaagmuur en dit deed best veel met ons. Je moest door security heen en uiteindelijk kwamen we uit bij de klaagmuur of de Westmuur. Voor Joden is het op de meeste dagen verboden om de heilige tempelberg te betreden en daarom bidden de Joden tot de klaagmuur, die is overgebleven nadat de heilige tempel was verwoest. Ik moet zeggen dat ik het echt enorm indrukwekkend vond om hier te zijn. Mannen en vrouwen bidden gescheiden van elkaar en wij zijn ook wat dichter naar de muur gelopen. Je voelt veel verdriet, geloof en liefde wanneer je bij deze muur in de buurt komt.

Jeruzalem

Onze tour ging verder door de oude straten van de stad en uiteindelijk weer richting ons beginpunt.

Dode zee

Wanneer je in Israël bent, kun je een bezoek aan de Dode zee eigenlijk niet overslaan. Bepakt en bezakt met onze handboek, slippers en badpak, gingen we met heel veel zin richting het water. Bij de locatie waar wij naar toe werden gebracht, is het ook mogelijk om je te douchen, een hapje te eten en souvenirs te kopen. Na een korte wandeling richting het water, kwamen we aan bij het water. De wandeling naar beneden is al prachtig, want je kijkt uit op Jordanië, wat aan de overkant van de Dode zee ligt.

Dode zee, Israel

Wel echt een bucketlist dingetje hoor, zwemmen(of eigenlijk dobberen) in de Dode zee. Deze Dode zee heeft een zoutgehalte van ongeveer 33% en hierdoor blijf je drijven! Het is daarnaast ook het laagst gelegen meer ter wereld. En de modder schijnt enorm goed voor je huid te zijn, dus lekker smeren.

Het is echt best een gekke gewaarwording dat je kunt drijven op water. Wat een plezier hebben we gehad en wat een mooi uitzicht.

Het was helaas weer tijd om het busje op te zoeken en in ongeveer twee uur tijd terug te rijden richting Tel Aviv.

Wat een indrukwekkende dag was dit.

תודה

6 keer bekeken

CONTACT?

Vul een contactformulier in of chat met ons via het chatwolkje rechts onderin.