• Angela Frings

Bromo Tengger Semeru National Park, de bekendste vulkaan van Indonesië

Bijgewerkt: 20 apr 2019

Na te hebben uitgecheckt in het Paddy City Resort hebben we ons weer met ons hele hebben en houden laten afzetten in het centrum van Malang, om daar opzoek te gaan naar een touroperator die ons naar het Bromo Tengger Semeru National Park kon brengen. In de Lonely Planet vonden we verschillende tips hiervoor en zo zijn we uiteindelijk bij Sunrise Holiday belandt, waar we de Bromo Overnight Tour boekten. Een uur later vertrokken we vanuit Malang in onze privé wagen met een chauffeur en een eigen gids, Steven. We reden zo’n twee uur alsmaar hoger de bergen in. Hoe hoger we kwamen hoe bewolkter en frisser het werd. Eigenlijk was dat juist ook wel weer lekker, even weg uit de hitte.

Het laatste stukje van de rit zijn we samen met onze gids gaan lopen. Steven vertelde dat het dorpje waar we nu op uitkeken al meerdere malen verwoest is geweest door uitbarstingen van Mount Bromo. De inwoners willen hier per se blijven wonen, ook dus als dat betekent dat hun dorp om de zoveel jaar verwoest wordt door de lava en ze dit daarna allemaal weer opnieuw moeten opbouwen.

Helemaal bovenaan de weg lag de lodge waar wij de rest van de dag zouden blijven en ook vannacht zouden overnachten, Lava View Lodge. Er zijn verschillende accommodaties hier in of vlakbij het Bromo Tengger Semeru National Park waar je kunt verblijven, maar dichterbij Mount Bromo dan het Lava View Lodge ligt krijg je niet. Je slaapt hier letterlijk aan de voet van de vulkaan.

We hebben ons deze middag vermaakt door wat in de omgeving rond te lopen en door ons inmiddels favoriete biertje Bintang te drinken op ons kleine terrasje. Heel veel meer kan je ook niet, want naast de lodge is er niks.

We gingen redelijk vroeg aan tafel in het restaurant van de lodge, omdat we vannacht om half vier alweer werden opgepikt om naar Mount Bromo te gaan.

Zo ging dus om drie uur ’s nachts de wekker en een half uur later zaten we in onze 4W drive op weg om de zonsopgang te gaan bekijken. Na een half uurtje rijden waren we aangekomen bij het viewpoint. Waar we niet bij stil hadden gestaan was dat we nu nog zo’n anderhalf uur moesten wachten tot de zon zou gaan opkomen, en het hier hartstikke koud was en we ons daar totaal niet op hadden gekleed. Gelukkig kwam Steven ons warme koffie en thee brengen, maar het was echt even afzien. Mocht je hier ook naartoe gaan, leer dan van onze fout, en kleed je goed warm aan. Waarom we er al zo vroeg waren begrepen we redelijk snel. Het werd steeds drukker en drukker, en aangezien wij er als één van de eersten waren, hadden wij het beste plekje te pakken. Het lange wachten in de kou werd zeker beloond toen de zon langzaam maar zeker omhoogkwam. Wat was dit prachtig en magisch.

Geleidelijk aan kwam het hele landschap tevoorschijn en zagen we daar ook Mount Bromo.

Toen de zon inmiddels hoog aan de hemel stond wandelden we terug naar onze 4W drive om te gaan afdalen naar de Mount Bromo zelf. Aan de andere kant van waar de zon opkwam, was de maan nog niet helemaal gezakt. Onderweg liet Steven de auto af en toe stoppen om op zijn favoriete plekjes foto’s te kunnen maken.

Eenmaal écht aan de voet van Mount Bromo maakten we ons klaar om de vulkaan te gaan beklimmen. Zo moesten we een mondkapje dragen als bescherming tegen alle gassen die uit de vulkaan kwamen. Naast dat je de klim te voet kon doen bestond er ook de optie op een paard omhoog te gaan. Wij zijn mooi gaan wandelen. Ook al waren de paden goed onderhouden en was er zelfs een lange trap naar het hoogste punt, was het best een vermoeiende klim. Ook merkte je dat, hoe dichter je bij de krater van de vulkaan kwam, hoe moeilijker het werd om goed diep door te kunnen ademen. De lucht had een beetje een benauwend effect en het stonk ook nog eens ontzettend.

Toen we aan de rand van de krater stonden en zo in de vulkaan konden kijken waren we echt wel onder de indruk. Wat een indrukweekend natuurverschijnsel is het toch. En ook de woestijnachtige omgeving waar we in stonden was prachtig. Een bezoek aan de Mount Bromo is zeker een mega aanrader.

Na het hele ochtendprogramma waren we weer rond acht uur terug in de lodge voor het ontbijt. Eén uur, en een goede douche om de vulkanische stank van ons af te wassen, later zouden we weer gaan afdalen terug de bewoonde wereld in. Een kleine twee uur later werden we wakker toen onze chauffeur en gids Steven bij het treinstation van Probolinggo stopten. Vanaf hier zouden we onze laatste kilometers door Java per trein gaan afleggen. Na een treinreis van zo’n vierenhalf uur kwamen we aan op het station van Banyuwangi. Een paar meter buiten het station vind je de haven Ketapang, de vertrekplaats van de ferry die je naar Bali brengt, naar Gilimanuk om precies te zijn. Waar we de zon vanmorgen op zagen komen van achter Mount Bromo, zo zagen we hem nu zakken in de Zeestraat Bali, welke de grenst vormt tussen de eilanden Java en Bali.

Terima kasih Bromo!

0 keer bekeken

CONTACT?

Vul een contactformulier in of chat met ons via het chatwolkje rechts onderin.