• Angela Frings

Andalusië, rondreis langs de koningssteden

Bijgewerkt: 20 apr 2019

Bij mijn vriend stond deze trip al een aantal jaar op zijn verlanglijstje, maar ik had niet zo’n haast met het maken van deze reis. Ik ben nogal snel geneigd om een vakantie in Europa te dichtbij en te ‘gewoontjes’ te vinden. Doe mij maar lekker ver weg, hoe onbekender hoe beter. Naar Spanje kan je altijd nog. Toch stond het nu te gebeuren, aangezien het mooi te combineren was met een familietripje naar Zuid-Spanje, en hebben we de week voor dat tripje uitgetrokken om een kleine rondreis langs de koningssteden van Andalusië te maken. We hebben de richting van de route een aantal keer gewijzigd, maar uiteindelijk is dit het geworden.

We vlogen nog voor acht uur ’s morgens vanuit Weeze Airport naar Malaga, gewoonweg omdat dit de beste vertrektijd en het goedkoopste ticket was. Eenmaal aangekomen in Malaga zijn we vrij simpel met de bus doorgereisd naar Granada. Direct tegenover de uitgang van de aankomsthal van het vliegveld in Malaga zit een kiosk van busmaatschappij Alsa waar je alles kunt regelen. Vanuit het vliegveld gaan er verschillende bussen rechtstreeks naar Granada, alleen was het voor ons qua tijd gunstiger om eerst met de bus naar het centrum van Malaga te gaan en daar via het centrale busstation de bus te pakken naar Granada. Nog geen vijftien euro per persoon lichter en drie uur nadat ons vliegtuig de Spaanse bodem aanraakte stonden we voor ons hotel in Granada.

Wij vonden Granada een hele leuke en fijne eerste stop op deze trip. Het is de minst warme stad vergeleken met de rest, en het is voor ons Nederlanders dan ook niet verkeerd om via hier geleidelijk aan op te bouwen qua temperatuur. In de ochtend kon het zelfs echt fris zijn, maar let wel op dat het binnen een paar uur makkelijk vijftien graden warmer kan zijn, dus ga ook weer niet te warm gekleed op pad in de ochtend.

Wij vonden alles in Granada qua loopafstand goed te doen. We hebben niet één keer een taxi of bus gepakt. Ook word je niet omvergelopen door de toeristen, met uitzondering van het Alhambra dan natuurlijk. In de stad zelf heb je nog voldoende onontdekte plekjes waar je tussen de Spanjaarden zelf zit en mijn advies is dan ook zeker om gewoon lekker te gaan wandelen zonder een echt plan te hebben, en de kleinere straatjes rechts en links in te duiken.

Ga daarnaast ook zeker op ontdekkingstocht naar de Arabische kant van de stad. Er zijn hele leuke en mooie stukjes waar je echt niet meer in de gaten hebt dat je in Spanje bent en je kunt er heerlijk Marokkaans eten. Mocht je zelf ooit naar een Arabisch land in Noord-Afrika of het Midden-Oosten willen gaan, maar heb je misschien nog wat twijfels over wat je ervan zou vinden, dan zou een bezoek aan Granada zeker al een soort van oriëntatietripje kunnen zijn. Zie het als een soort van Arabië ‘light’!

En dan het Alhambra, niet te missen als je het hebt over Granada. Naar mijn mening mag je Granada niet verlaten voordat je het Alhambra hebt gezien. Naast dat het gewoonweg prachtig is en dat het heel bijzonder is dat al dit moois er al zo lang staat, is het ook gewoon een heel interessant stukje geschiedenis en vind ik die combinatie tussen de verschillende geloven en daarbij horende architectuur erg speciaal.

Zie voor alle specifiekere tips over deze stad mijn blog over Granada.

Nadat wij ’s morgens het Alhambra hadden bezocht zijn wij in de middag met een Spanjaard meegereden naar Córdoba. Dit was eigenlijk niet vooraf al ons plan, maar toen we aan het kijken waren naar de treinverbinding van Granada naar Córdoba, merkten we dat we daarvoor weer eerst terug naar Malaga moesten, en dat zou langer duren dan we in eerste instantie hadden bedacht. Tijdens het Googlen naar andere opties kwamen we de app BlaBlaCar tegen, dat als volgt werkt: iemand moet een wat langere afstand rijden, stelt zijn of haar auto beschikbaar voor medepassagiers en tegen een kleine vergoeding kan je mee. Je betaalt via de app, je kan recensies lezen over de bestuurders en je kan via de app contact met elkaar hebben om zo je ontmoetingsplek af te stemmen bijvoorbeeld. Voor twaalf euro per persoon mochten we deze twee uur mee rijden. Top oplossing!

Toen we de auto uitstapten in Córdoba merkten we meteen het temperatuurverschil. Waar we deze ochtend nog met een vestje begonnen in het Alhambra, was een kort rokje nu eigenlijk al te warm. Córdoba is dan ook niet voor niets uitgeroepen tot de warmste stad van Europa. Houd hier voor je reisplannen echt wel rekening mee, want in de zomermaanden is het hier maandenlang onafgebroken warmer dan vijfendertig graden.

Córdoba is een stuk kleiner dan Granada, en omdat vrijwel alles in het centrum zo dicht bij elkaar ligt kan je makkelijk lekker zonder een echt plan gaan wandelen. We vonden de stad leuk en mooi en je kan er zeker een dag vertoeven, maar naar mijn mening geeft één overnachting of zelfs een dagtripje je al voldoende tijd om het kleinere, compacte centrum te ontdekken. Dat neemt niet weg dat het niet de moeite waard is om Córdoba te bezoeken. Alleen een bezoek aan La Mezquita is het al waard om hier een stop te maken, en als je er dan toch bent kan je net zo goed ook het gezellige centrum ontdekken.

Wat er dan allemaal valt te ontdekken lees je in mijn blog over Córdoba.

Nadat wij een middag, avond en ochtend in Córdoba hadden doorgebracht gingen we dit keer wél met de trein door naar de volgende bestemming, Sevilla. Het treinstation van Córdoba ligt nog geen tien minuten buiten het centrum, en binnen een uur waren we met de hogesnelheidstrein op het station van Sevilla. Een kaartje kost tussen de twintig en dertig euro, afhankelijk van welke trein je pakt, en alles is super netjes en goed verzorgd.

Goed om te weten is dat de taxi in Sevilla ontzettend goedkoop is. Waar je in Nederland altijd al een starttarief van zo’n zeven euro hebt, zijn we in Sevilla niet één keer aan dat bedrag gekomen. Dit is dus een gemakkelijke en goedkope manier om je te verplaatsen, want in tegenstelling tot in Granada en Córdoba kan dat hier af en toe nog wel eens handig zijn, omdat Sevilla toch echt wel de grootste stad is van de drie.

Ik vond Sevilla echt een heerlijke stad. Zo kleurrijk, authentiek, veel verschillende wijken, heerlijk eten, voldoende te doen en te zien. Je hoeft je hier geen seconde te vervelen en er is voor ieder wat wils. Ik vond de stad ook echt wat jeugdigs uitstralen. Volgens mij is het een stad die zich blijft ontwikkelen. Hippe tentjes poppen op, er verschijnen nieuwe toffe boutique hotels. Maar toch weet het wel haar eigen sfeer te behouden, en naast al dat nieuws blijven er gelukkig ook nog voldoende klassiekers bestaan.

Granada en Sevilla staan allebei bekend om hun flamenco geschiedenis en wat mij betreft moét je tijdens je trip langs deze steden dan ook in minstens één van de twee een flamenco show bijwonen. Dit kan in allerlei verschillende settingen, zo intiem of zo groots als je wil.

Lees mijn speciale flamenco-tip en de rest van mijn belevingen in deze stad in mijn blog over Sevilla.

Na onze dagen in Sevilla was het tijd om ons bij onze familie te voegen, in een heerlijke en mooi gelegen B&B, Casa Don Carlos, hoog op een berg vlak buiten Malaga. Ben je niet zo van het rondreizen, dan is dit ook een hele fijne uitvalsbasis voor een trip naar dit gebied. We hebben het deze dagen qua sightseeing wat rustiger aan gedaan, maar we zijn wel nog een middagje afgedaald naar Malaga.

We hebben een heerlijk middagje vertoefd in het centrum van Malaga, maar ook aan de haven en in het Alcazaba de Malaga. Wat ons betreft was ook hier één dagje rondstruinen wel voldoende, maar dat kan misschien ook komen doordat we Sevilla al tot onze nummer één stad hadden bekroond. Desalniettemin is het echt een prima leuke stad om aan te doen, zeker als je toch al in de buurt bent.

Na deze elf dagen in Andalusië te hebben gereisd moet ik toch wel terugkomen op mijn vooroordeel dat een langere trip in Europa ‘saai’ en allemaal ‘veel van hetzelfde’ is. Ik heb een heel nieuw verrassend deel van Spanje gezien, waarvan ik van te voren eigenlijk helemaal niet wist dat het er zo uit zou zien. Die combinatie van het Spaanse en het Arabische vind ik echt heel bijzonder en prachtig, en het heeft meteen weer een nieuwe reis op mijn bucketlist erbij gezet..!

¡Gracias Andalusia!

0 keer bekeken

CONTACT?

Vul een contactformulier in of chat met ons via het chatwolkje rechts onderin.